خوش آمدید

جستجو

جهان نما - مازوکش - ترک میدان - تخت میرزا - گل گاوزبان - آویشن

بنام خداوند رنگین کمان

طبق سنت سالهای قبل که ایام 14 و 15 خرداد را جهان نما می رفتیم امسال هم برنامه سال های قبل را پی ریزی کردیم و به دوستان همکار و غیر همکار اطلاع رسانی نمودیم . تعدادی هم اظهار تمایل کردند و تعدادی هم با شک و تردید اعلام امادگی کردند. برنامه دو روزه از روستای زیارت از مسیر مازو کش به جهان نما و سپس تخت میرزا و شموشک اعلام شد. بنا به دلایل شخصی هر یک از دوستان در ادامه از همراهی اعلام انصراف نمودند تا حدی که تا آخر شب حرکت من خودم تنها ماندم. ناچارا"   برنامه را کنسل اعلام و به آقای نودیجه هم گفتم بعلت شرایط نامساعد جوی برنامه برگزار نمی شود. صبح در ناامیدی مطلق داشتم لباس می پوشیدم که به اداره بروم که تلفن زنگ خورد، آقای سلیمانی بود؛ سوال کرد چرا کسی نیامده موضوع را برایش تعریف کردم و ایشان هم پیشنهاد کرد که دو نفری برویم. انگار خدا صدای قلبم را شنیده بود چقدر دوست داشتم امسال جهان نما برم ولی شرایط جور نبود چون از سال آینده تا چند سال این ایام توی ماه رمضان می افتد و کار را کمی سخت می کند بنابراین خیلی دوست داشتم که برنامه جور شود و بخصوص اینکه امسال سال پر بارانی بود و طبیعت فوق العاده سر سبز بود. بنابراین من هم که منتظر یک همراه خوب بودم چه کسی بهتر از ایشان بنابراین وسایلم را که از قبل آماده بود برداشتم و حرکت کردم . بقدری عجله داشتم که پوتین هایم را جا گذاشتم . خوشبختانه کفش اسپرت بعلاوه جوراب پشمی و اضافه توی ماشین بود. در حین حرکت آقای امیر پور هم زنگ زد که توی راهم فکر کنم پیام کنسلی من را ندیده بود. شدیم سه نفر ....................

همه شرایط برای برنامه ایی خوب و بیا ماندنی فراهم بود . ساعت 8 و 12 دقیقه از دو راهی آبشار حرکت کردیم. کوله های سنگین حرکتمان را کند کرده بود با این حال هوا بسیار خوب بود و این به حرکتمان کمک می کرد. در ضمن چون تعدادمان کم بود اتلاف وقت هم نداشتیم. در طول مسیر از مازوکش و ترک میدان گذشتیم تا به اولنگ رسیدم . مهمان نوازی و ابراز محبت چوپانان برایم جالب و قابل ستایش بود. بعد از ظهر صدای رعد و برق از فاصله دور شنیده می شد و چند دانه باران هم ما را نوازش کرد ولی خوشبختانه بسلامت ساعت 6 غروب به چشمه دهرویه رسیدیم. متاسفانه بعلت اختلاف بین منابع طبیعی و مالک بخشی از سکوی (تراس) خانه تخریب شده بود. سکو را تمیز کردیم و آتشی هم برپا ................

شب را روی تراس خوابیدیم . شب نسبتا سرد بود ولی قابل تحمل, صبح پس از طلوع آفتاب صبحانه خوردیم و تا ساعت 12 مقداری در حد نیاز گل گاوزبان و آویشن جمع آوری کردیم و بنوعی استراحت و سپس به سمت تخت میرزا راه افتادیم تا این زمان چون تلفن مان خط نمی داد و همچنین جهت صرفه جویی در شارژ تلفن را خاموش کرده بودم وسط دشت جهان نما آنتن برقرار شد و در این هنگام آقای اخوت تماس گرفت پس از سلام و احوالپرسی در باره موقعیت طرفین اطلاع رسانی شد. سپس به راهمان ادامه دادیم و نزدیک تنگه یا سنگ دروازه تعدادی از همراهان آن ها را دیدم و پس از کمی توقف به حرکتمان ادامه دادیم. کلبه مش صفر کمی توقف کردیم و نهایتا حدود ساعت 4 و نیم رسیدیم به پایان مسیر ..........................

روزی خوب و بیاد ماندی برای من و همراهانم

خدایا دلی خوش و سرشار از امید و محبت به همه دوستان ما بخصوص کوهنوردان عنایت بفرما.

تصویر حجاری شده روی سنگ در مسیر راه که زیر آن جهت یافتن گنج گودبرداری شده است. از قدمت آن اطلاعی ندارم آقای سلیمانی هم که بچه زیارت است و در این مسیر زمین زراعی دارد و سالها تردد کرده تا کنون اطلاعی از این تصویر نداشت و حتی گفت پدر و پدر بزرگش هم اطلاعی نداشتند.

برکه معروف به گندو یا گند آب تنها آبگیر طبیعی روستای زیارت حدود هزار متر مربع مساحت دارد فوق العاده زیباست.

دشت مازوکش از نظر منظره و چشم انداز بی نظیر است.

گله داری (امیرخانی) در دشت ترک میدان توقفی کردیم . از مهمانوازیش بهره بردیم. خداوند به سفره اش خیر و برکت دهد.

پرنده شکاری در دشت اولنگ

دشت اولنگ موقعی که ما رسیدیم بخشی از آن مه آلود بود.

یکی از چوپانان منطقه اولنگ از فاصله دور عکس گرفته شده است.

گل های زیبا از بوته های کلاه میر حسن محلی ها به آن دازه هم می گویند.

معبری بسیار باریک و شیب دار که هنگام عبور باید خیلی مراقب بود بخصوص در ایام برف و باران درست زیر قله شاه پسند واقع شده است.

یکی از همان قسمت های خطرناک گذرگاه که با شیب تند بسمت دره می باشد.

دالانی از درختان بلوط و کچف که در ادامه مسیر گذرگاه است.

نمایی از دشت جهان نما از سمت جنوب بعلاوه همراهان خوب من

چشمه دهرویه و کلبه یکی از دامداران که شب را روی سکوی آن سپری کردیم.

سال قبل که این مسیر را آمدیم از کمبود بارندگی اثری از دشت زیبا نبود بگونه ایی که هنگام راه رفتن خاک بلند میشد و چوپانان مجبور بودند گوسفندانشان را تغذیه دستی کنند. ولی خوشبختانه امسال سال پر بارانی بود. در این دشت زیبا پروانه ها هم زیبایی را دوچندان کرده بودند.

دشت زیبای جهان نما از زاویه ایی دیگر

گل گاوزبان یکی از گیاهان دارویی که از گل آن بعنوان دم کردنی استفاده می کنند. دشت جهان نما یکی از محدود مناطقی است که به وفور این گیاه رویش می کند و هر ساله تعداد زیادی از مردم محلی برای جمع آوری و تامین نیاز سالانه در این فصل به جهان نما می آیند.

نمایی دیگر از دشت جهان نما

گلی زیبا در کنار صخره های ورودی کلبه مش صفر خوشبختانه در موقعیتی رویش کرده بود که امکان چیدنش وجود نداشت وگرنه از دیدنش محروم می شدیم. نام این گل زیبا سوسن رشتی یا زنبق رشتی است.و این گل زیبا را به تمام دوستان و بخصوص خوانندگان این پست تقدیم می کنم.

خدای داند و من دانم و تو هم دانی
    !که یک فلوس ندارد عبید زاکانی

این مطلب تا کنون 7 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : جهان ,مسیر ,کردیم ,برنامه ,زیبا ,آقای ,چشمه دهرویه ,ادامه دادیم ,دوست داشتم ,آقای سلیمانی ,روستای زیارت ,